Veckobrev v. 41

Hej i höstregnet!

Förra veckan skrev vi att många barn frös i skogen när vi var där. Igår onsdag så ger vi barnen 5 stjärnor av 5. Det var jättebra klädda för en förmiddag i skogen. Ingen klagade på att de frös och ingen ville hem.

Idag när regnet öst ner har vi vuxna haft det rätt tufft. Av 52 barn har vi argumenterat med säker 30 barn. För dem räcker det inte att en vuxen säger att regnbyxor/överdragsbyxor, regnjacka och stövlar ska på om man har med sig det. Barnen börjar ifrågasätta det direkt. Kommentarer som kommer är…

  • Jag ska inte gå i vattenpölar, så jag behöver inte.
  • Jag ska stå under taket hela stunden vi är ute.
  • Hen har inga stövlar, så då ska inte jag heller det. Osv.

Vi vuxna vill ha hjälp av er föräldrar. Vi kan inte stå och argumentera med två tredjedelar av gänget. All tid och energi går åt fel saker anser vi. Prata hemma om att de vi vuxna säger gäller, punkt slut.

Fyll gärna på med extrakläder på hyllorna. Det går åt ca 3 par stumpor om dagen, så länge de inte använder inneskor. Det är jätteblött på golvet i hela hallen. Det droppar vatten från regnkläderna.

Nu till det pedagogiska. I måndags avslutade vi våra värdegrundsveckor på skolan. Alla klasser marscherade på led i takt med trumman. Vi tågade till skolans framsida och scen. Där delades det ut Diplom till alla duktiga Burkina Faso joggare. Vi fick ett klassdiplom. Alla fiskar, snäckor och vattendroppar eleverna gjort fick de symboliskt lämna. Vi avslutade hela ceremonin med att sjunga sången ”Vill dig väl”.

Vi har fortsatt att rimma denna vecka. När ett barn upptäcker vad rim är, så är det så härligt att se blicken i barnets ögon. Du verkligen ser hur hens ”lampa” tänds. Helt underbart att se. Dessa stunder gör vårt arbete så fantastiskt.

När vi arbetat med rim har vi bl.a. spelat rim-memory. Barnen har även arbetat med rim i mindre grupper. De blev tilldelade en bild med ordet under.

De skulle sedan utifrån bilderna para ihop sig två och två, tre och tre eller fyra och fyra, beroende på om orden rimmade med varandra eller inte. Grupperna som bildades fick sedan diskutera varför just deras ord rimmade och vad likheten i deras ords bokstäver var.

  • Men titta, du har sådan där bokstav. Precis som jag. Men titta den är också lika. Men inte den…. Osv.

Jag frågade sedan. Låter era ord lika i början eller i slutet? Tillsammans kunde de svara på att rimord låter lika och ser lika ut på slutet.

Barnen har fått en ny bok. Det är en ”naturbok” som vi ska fylla med olika upptäcker vi gör i skogen. Idag har vi börjat med att fylla i om hösten. Barnen har ritat hösttecken och typiskt höstväder. Nästa vecka ska de få klistra in en bild när de är klädda för att gå till skogen. Bilden ska visa hur man är klädd på hösten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag nämnde att vi spelar spel med barnen. Rim-memory och Fia med knuff har vi bl.a. också spelat. Barnen övar på flera olika saker när de spelar just Fia med knuff. De övar på att vänta på sin tur. De räknar hur många steg de får ta. De övar på att förlora. De övar på att vinna på ett schysst sätt. De övar på uthållighet, man kan inte gå mitt i spelet utan måste spela klart först.

Ta er gärna tid hemma och spela ett spel med era barn. Utmärkt sätt att ha kvalitetstid med dem. Då menar jag ett sällskapsspel, inte ett data- eller tv-spel. Fantastisk bra övning för dessa 5- och 6-åringar.

Vi har fått igång ladybagen. Det är en kamera som kan visa t.ex. en bilderbok i storbild. Barnen har genom detta blivit lugnare och högläsningen har fungerat mycket bättre än förut. ”Paddington” är en av böckerna vi läst nu senast.

Ni har varit jätteduktiga att fylla i pappret till skolsköterskan. I skrivande stund saknar jag bara 9 stycken. Då har endast tre dagar gått sedan barnen fick den.

Jag saknar fortfarande 10 bibliotekskortsansökningar. Just nu har 14 lämnat in och en har meddelat att de redan har ett lånekort. Dessa lånekort kommer barnen att få när vi besöker dem vecka 43. De barn som inte får ett kommer att bli ledsna. Men biblioteket ger bara lånekort till dem som har lämnat in ansökningar. Här finns en länk till blanketten om ni tappat bort den första. https://bibliotek.sigtuna.se/web/arena/dokument-planer 

Fluorsköljning kommer vi att ha på fredagar. Imorgon är första gången vi gör det utan tandsköterskan.

På måndag ska vi gå på en teater på Kulturum.

Teatern heter ”Tidsfördriv” och handlar om att allt är tråkigt, det finns ingenting att göra. Men vad är det som låter? Leken verkar ha försvunnit, men dyker plötsligt upp på oväntade ställen. Så typiskt leken. Med nyskriven livemusik och akrobatik lyfts du in i en värld där allt handlar om att hitta leken. Fantasin bubblar, musiken hjälper till, och överraskningarna får akrobatiken att stå på huvudet i sökandet efter leken i lådan!

Vi kommer att åka buss dit och hem. Glöm inte skicka med en frukt denna dag. Vi äter lunch först kl. 12:00 denna dag. Vi beräknar sluta skoldagen ca. kl. 12:45.

Våra toaletter har varit okej en längre tid. Vi märkte en markant skillnad åt det bättre hållet, när vi satte upp bildstöd på insidan av varje toalettdörr.

Till detta har vi dagligen haft diskussioner om toaletterna. Men något har hänt, under denna vecka har toaletterna varit helt bedrövliga. Det har gått så långt att handikapptoaletten närmast ytterdörren, har vi fått låsa/stänga av, då någon eller några kissar på golvet och väggen i ena hörnet. Detta har skett VARJE dag denna vecka. Vi känner oss maktlösa. Men det är inte bara handikapptoaletten. Bara idag har toaletterna inne i kapprummet svabbats två gånger. De är kiss på hela ringen, golvet och hörnet. Det är svårt att visa på bild. Men jag skulle inte gå på dessa toaletter när de är dessa skick. Vi vuxna försöker verkligen stå i hallen och kolla toaletterna när eleverna lämnar dem. Men alla 100 toalettbesöken som 52 barn gör per dag hinner vi inte se.

Hur gör vi? Det är inte vi vuxna som kissar på golv, väggar och ringen… Men vi behöver hjälp med att få bukt på detta STORA problem.

Det blev lite tråkigt slut på inlägget men dock så viktigt.

Vi önskar er en trevlig fredag och helg!

Ann-Sophie och Agneta

Ett svar på ”Veckobrev v. 41”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *