Veckobrevet v 8

Jag har nu avverkat alla utvecklingssamtal. Det har varit så kul att se eleverna stolta lämna mötet. Själv blir jag glad när jag känner att hemmet och skolan oftast jobbar ihop. Det är så vi får dem bästa resultaten.

Ibland får jag känslan av att en del elever tror att bara för att samtalen är över så kan man bete sig hur som helst.

-Nu får inte mamma och mamma reda på vad jag gör eller säger. Nu har jag ju haft samtal. Jag kan göra vad jag vill.

Idag var vi tvungna att ha en regellektion med klassen. Eleverna fick själva säga vad vi hade för olika regler i skolan. De regler som vi vuxna tyckte att eleverna bröt mest emot har vi nu skrivit ut och förstorat upp. Dessa 6 regler är det:

  1. Ute på rasten – Vi har tröttnat på att varje morgon, rast, fritids osv. tjata på att eleverna ska klä på sig och gå ut. När det är rast ska ALLA vara ute. Punkt slut.
  2. Lås ej upp dörrar – Vi har tyvärr elever i 1a och 1b som går in andra vägar och låser upp vår ytterdörr till kompisar som sedan gömmer sig i kapprummen för att de inte vill vara ute. (Vi vill inte låsa men har inget val då regeln inte respekteras.)
  3. Lyssna på alla vuxna – Vi vill inte veta av att någon elev i klassen som svarar en vuxen på skolan att – Du är inte min lärare så jag lyssnar inte på dig.
  4. Säg hej till alla – Ingen kommentar behövs
  5. Svordomar förbjudet – ALLA elever måste ta ansvar för sin egen mun. Inga fula ord tolereras. Man kan inte säga att han/hon svär, därför svär jag. Om vi vuxna inte stöttar våra barn/elever i att ta ansvar för sina egna handlingar kommer eleverna alltid tro att man kan skylla på andra och skylla ifrån sig. (Eleverna kan bara styra vad de själva gör. Andra personer kan de inte styra, men de kan påverka dem positivt förhoppningsvis.)
  6. Tysta och vänta – Tålamod kallas det. Vänta tyst på sin tur eller lyssna tyst på en genomgång. Vänta tyst i matsalen till den vuxne är klar och går till klassrummet. Bara för att man väntar behöver man inte röja runt, skrika osv.

Testa hur era barn reagerar när de måste vänta ca tre minuter utan att de har tillgång till TV, mobil eller Ipad. I skolan har de inte tillgång till dessa tekniska hjälpmedel när de ska vänta ca tre minuter och dessa tre minuter kan var jättejobbiga för dem. Så hjälp oss gärna med att öva på barnens/elevernas tålamod. Om ni övar hemma och vi i skolan så kommer vi långt tillsammans.

Jag har satt stoppsida 127 i matteboken. De elever som inte är där imorgon fredag vill jag tar hem boken och arbeta ikapp under lovet. Jag har markerat vilka sidor de ska göra.   

Nu stundar ett välbehövligt sportlov för både stora och små. Jag var lite förvirrad förra veckan. Jag skrev att jag skulle ge ut en ny läxa på tisdag 19/2. Men det skulle jag så klart inte då det är lov nästa vecka (sportlov). Jag kommer istället efter lovet ge ut en ny läxa. Då är det kapitel 17 (s.73-76) som ska läsas samt att de ska göra s. 19 i läxboken.

Efter lovet kommer vi även att åka skridskor i ishallen. Men jag lägger ut mer info om det när jag vet mer om dag, tid m.m. Men jag vill för vana er så att ni inte lägger skridskorna på vinden ännu.

Vecka 9

Mån 25/2 SPORTLOV

Tis 26/2 SPORTLOV

Ons 27/2 SPORTLOV

Tor 28/2 SPORTLOV

Fre 1/3 SPORTLOV

Vecka 10

Mån 4/3 Skolan börjar kl. 09:00.

Tis 5/3 Ny läxa lämnas ut. Återkommer med idrottsdagar och aktivitet.

Ons 6/3

Tor 7/3

Fre 8/3

Trevligt sportlov!

Ann-Sophie, Agneta, Johann och Ricky

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *